Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag

Stijl

“Zie ze daar nu zitten. Drie uur lang wiskunde-examen. Dat is zó niet mijn stijl.” Ze gooit haar paarse vlechten over haar schouders, haalt haar neus op en keert zich omzichtig om.

Alle lokalen zijn bezet, ik moet met mijn klas op de gang zitten. We kijken uit op de zwoegende leerlingen. “Het zou kunnen hoor, wat je zegt. Dat BSO eerder een kwestie van stijl is dan van niveau.” Ik zeg het hardop.

Wat die stijl dan precies is? Ik weet het nog altijd niet. Veel variëren, was mijn tactiek. En dan kijken wat blijft plakken. Punt is dat mijn wisselende aanpak – hoe stijlvol ook – het minst variërende element bleef in de volatiliteit van het klasgebeuren. In de cocktail van seizoenen, hormonen, afwezigheden en thuissituaties was lesvoorbereiding een detail. De leerkracht als coach of expert, zeggen ze dan. Voeg daar gerust aan toe: de leerkracht als overprikkelde omstaander op de tast zoekend naar een haakje om toch iets van inhoud mee te geven.

Denk daarbij niet dat de leerlingen ongeïnteresseerd zijn. Oh nee: ze hebben je in de smiezen als je aftast. Hoe je het doet, daar verdien je je punten. Wat is je reactie als ze de handdoek in de ring gooien? Als je een toets bent kwijtgeraakt? Als je per ongeluk een dramatische email van een collega projecteert? Als je de toets terugvindt, verfrommeld en met stukjes banaan ertussen?

Benoemen, bevragen, luisteren en verdergaan. De leerkracht als stijlicoon.

Advertentie

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: